Flora Vilalta

dijous, de març 23, 2006

EL PACTE NACIONAL D’EDUCACIÓ


Aquesta setmana s’ha signat el Pacte Nacional d’Educació,no ha estat gens fàcil arribar al final amb un consens tant ampli però desprès de molts mesos de negociació el resultat ha estat positiu.
Aquest pacte educatiu suposa més estabilitat del sistema educatiu, més qualitat de l’educació, més innovació pedagògica i organitzativa i igualtat d’oportunitats per a tothom.
El pacte recull moltes de les propostes que el PSC va presentar en el seu programa electoral del 2003 com ara: la sisena hora, acords amb els centres privats concertats,increments de les plantilles de professors, gratuïtat dels llibres de text, programes de transició de l’escola a la feina, promoure la inserció de l’escola en l’activitat del poble o barri... .
El pacte educatiu és pot sintetitzar en cinc grans eixos tot i que cal considerar-los de forma transversal:
Famílies i educació:
La sisena hora, destinada a activitats de reforç i aprofundiment. Obertura dels centres a primers de setembre, fins a finals de juny. Programa cooperatiu per a la reutilització dels llibres de text. Reconeixement del paper de les AMPA.

Servei públic educatiu únic:
Contracte-programa amb les escoles concertades. Compromís en la distribució equilibrada dels alumnes. Ajudes econòmiques per tirar endavant els compromisos i arribar en el temps a la gratuïtat.

Autonomia de centres:
Autonomia curricular, de gestió,organitzativa i de recursos.

Corresponsabilitat amb els ajuntaments:
Subsidiarietat i autonomia municipal per situar els serveis a l’alumnat i a les famílies en el marc de la proximitat, els ajuntaments podran esdevenir administracions educatives.

Professorat:
Modificacions en la normativa de funció pública. Afavorir la promoció professional. Major reconeixement dels càrrecs directius.

La importància del pacte educatiu és la suma de les més de 60 mesures concretes proposades, la seva garantia d’executar-les és el compromís econòmic que les acompanya, el més gran que mai hagi fet la Generalitat en matèria educativa, i sens dubte la coresponsabilitat de cadascun dels sectors de la comunitat educativa implicats.
Des del PSC volem expressar que el contingut conceptual i les mesures exposades en el text del Pacte Nacional per a l’Educació serviran per orientar la futura Llei Catalana de l’Educació, i alhora indiquen la direcció a seguir respecte als grans temes de la política educativa de Catalunya pels propers anys.

Flora Vilalta i Sospedra.
Regidora d’educació de l’Aj. de Torelló
Diputada al Parlament de Catalunya pel PSC.
Publicat al 9Nou (24-3-2006).